Hoppa till sidans innehåll
<< News & Blog
Spelifiering

Vad är spelifiering och varför borde du också överväga det?

Har du någonsin dragit på dig regnkläder sent på kvällen och gett dig ut i skymningen bara för att nå ditt dagliga stegmål? Eller öppnat en språkkurssapp precis innan du somnar för att hålla din obrutna ”streak” vid liv?


Bra! Då har du redan konkret erfarenhet av spelifiering!

Vi människor har en naturlig benägenhet att tävla, uppnå mål och känna glädje vid framgångar. I spelifiering utnyttjas dynamik och mekanismer från spel i andra, icke-spelrelaterade sammanhang: vardagssysslor, arbetslivet, lärande – egentligen var som helst.

Det kan lika gärna handla om ett stämpelkort från den lokala pizzerian där man får en gratis måltid efter tio besök, som ett digitalt spel. Det gemensamma för dessa är att de genom att belöna sina användare samtidigt aktiverar och engagerar dem.

Spelifiering fungerar också när man vill göra svåra ämnen mer tillgängliga och lättare att ta till sig. Genom spelifierade element som poäng, prestationer, slumpmoment och tävlingar kan man väcka användarnas entusiasm och få dem att lära sig nytt på ett omedvetet sätt, istället för att läsa långa texter eller titta på videor. På så sätt kan spelifiering också nå målgrupper som på grund av sin ålder eller språkkunskaper inte kan använda sig av traditionella inlärningsmetoder.

Var fungerar spelifiering?

Inom affärslivet kan spelifiering användas på många sätt. Det fungerar utmärkt till exempel för:

Spelifiering fungerar alltså i allt där man vill nå målgruppen genom att inspirera och engagera!

Marknaden för spelifiering växer snabbt och kraftigt!


Efterfrågan på interaktiva spelifierade applikationer växer snabbt. Enligt marknadsforskningsföretaget Markets and Markets förväntas branschens omsättning växa från 9 miljarder dollar år 2020 till nästan 31 miljarder dollar år 2025, på bara fem år.

Efterfrågan förväntas dubbleras fram till 2032 (IMARC), när artificiell intelligens öppnar nya möjligheter för branschen. Användningen förväntas växa, särskilt bland små och medelstora företag.

Den digitalt infödda G-generationen i tjugoårsåldern har vuxit upp i spelens värld. För dem är spel en del av det sociala livet, och det är lätt att spendera uppskattningsvis 5–16 timmar i veckan på att spela (Zichermann, 2010). Hela 77 procent av denna generation spelar mobilspel dagligen (Market Research Future).

Att skaffa information via spelifierade applikationer är därför rutinmässigt för dem. Om man vill nå denna målgrupp – och de som är yngre än dem – effektivt, till exempel vid rekryteringskampanjer, bör spelifiering definitivt ingå i strategin.

Den digitala övergången har också ökat behovet av att utveckla nya och innovativa sätt att nå målgrupper och väcka deras intresse. Att särskilja sig har blivit allt svårare i den digitaliserande världen, särskilt om ens portfölj enbart består av traditionella marknadsföringsverktyg.

I Finland är spelifiering fortfarande i ett tidigt skede. Enligt vår enkät (2024) har lite mer än en tredjedel av företagen en svag förståelse för spelifiering, och endast drygt en fjärdedel känner till eller använder spelifiering.

Spelifiering växer dock snabbt – den som nu ger sig in i leken får ett utmärkt konkurrensförsprång gentemot andra.

Läs också

Intresserad? Hör av dej!

Ta kontakt

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.