Tähtipöllö lästävling
WEBBSIDOR, KAMPANJSIDOR, SPELIFIERING
Utgångsläge:
Vår kund, Förlagsaktiebolaget Otava, ville inspirera lägre grundskoleelever till att läsa samt utveckla deras läsförmåga genom att ordna en nationell lästävling. Läsförmågan och förändringar i läsbeteendet bland barn och unga har varit under diskussion i finska skolklasser, hem och även i media. Otavas mål var att konkret uppmuntra skolelever att läsa mera samt att göra läsandet roligt och lockande.
Tähtipöllö spelifierade läsandet. Skolelever läste över 18 miljoner sidor!
Lösning:
Vi planerade en tävlingssida, Tähtipöllö, och gjorde den tekniska implementeringen på WordPress plattformen. Sidan erbjuder lärare möjligheten att logga in och spara klassens läsresultat. Man kan följa med lästävlingens gång på sidans topplista, vilket kan höja tävlingsinstinkten och ivern. På sidan kan man hitta tävlingsinstruktioner- och regler samt inspirerande läsuppgifter och boktips för läsare på olika nivåer.
I Tähtipöllö-tävlingen tävlar klasser sinsemellan på basen av antalet lästa sidor. För de vinnande klasserna lovas det pengapris att användas för klassens gemensamma införskaffningar och bland alla deltagare lottas det ut bokpris. I den första tävlingen deltog över 400 finska lägre grundskoleklasser, vilka läste sammanlagt över 18 miljoner sidor.
Nästan 20 miljoner lästa sidor är en fantastisk siffra! Syftet med Tähtipöllö är att inspirera skolklasser att läsa, och det är ett stort nöje att konstatera att det har lyckats. Och medan tävlingen är över vid det här laget hoppas vi att entusiasmen för läsning i skolor och hem är lika stor.
– Kaisu-Maria Toiskallio, Otava
Tähtipöllös lästävling kommer att fortsätta år 2024.
Case facts:
ÄR NI I BEHOV AV EN LIKNANDE LÖSNING?
Ta kontakt
”*” anger obligatoriska fält