Siirry pääsisältöön

FUN

Pelillistäminen (gamification) tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia markkinoinnin ja opetuksen tehostamiseen, tapahtumien elävöittämiseen sekä HR-prosessien, kuten henkilöstökoulutusten ja sisäisen viestinnän parantamiseen.

Esimerkiksi Deloitte on todennut pelillistämisen parantavan tuottavuutta jopa 47 % ja sitoutumista 36 %. SAP puolestaan koki 400 % kasvun käyttäjätehtävissä pelillistettyjen elementtien ansiosta.

jQuest™-alustamme tarjoaa kustannustehokkaan tavan kehittää pelejä, ja kaikki hoidetaan puolestasi. Alustalta voit seurata reaaliaikaista dataa pelaajista ja kampanjan onnistumisesta. Lisäksi sisällön muokkaus onnistuu helposti ilman kehittäjiä, mikä tekee käytöstä sujuvaa ja joustavaa.



Markkinoinnin pelillistäminen

Pelillistäminen tuo kampanjoihin uudenlaista vuorovaikutusta ja tekee brändistäsi mieleenpainuvan. Kyselyt, tietovisat ja pelit aktivoivat yleisöä, lisäävät sitoutumista ja auttavat keräämään arvokasta dataa markkinoinnin tueksi.

  • Tietovisat ja kyselyt 🎯
    Innosta yleisöä testaamaan tietojaan ja tekemään valintoja – ja kerää samalla arvokasta tietoa heidän kiinnostuksen kohteistaan.
  • Onnenpyörät ja palkintopelit 🎲
    Tarjoa mahdollisuus voittaa palkintoja, sitouta ja kannustaa heitä tutustumaan tuotteisiisi.
  • Räätälöidyt pelit kampanjatarpeisiin 🎮
    Tarvitsetko tuotelanseeraukselle uniikin pelin tai kampanjalle sopivan pelillisen elementin? Suunnittelmme ja toteutamme pelikonsepteja juuri sinun tavoitteisiisi.

Pelillistäminen opetuksessa

Pelilliset elementit tekevät oppimisesta hauskempaa ja tehokkaampaa. Kyselyt, testit ja vuorovaikutteiset tarinat auttavat viestimään monimutkaisia asioita yksinkertaisesti ja motivoivat oppijoita osallistumaan aktiivisemmin.

  • Tietovisat ja testit 📝
    Aktivoi yleisöä tarjoamalla opettavaista ja viihdyttävää sisältöä. Kyselyiden, tietovisojen ja testien avulla käyttäjät voivat testata tietojaan ja oppia uutta. Esimerkiksi persoonallisuus- tai ammatinvalintatestit sitouttavat käyttäjää ja auttavat häntä löytämään sisältöön uuden näkökulman.
  • Interaktiiviset tarinat 📖
    Anna käyttäjän vaikuttaa tarinan kulkuun – jokainen valinta avaa uuden polun sisältöön.
  • Räätälöidyt opetuspelit 🌐
    Tarpeidesi mukaan voimme suunnitella ja toteuttaa laajoja, pelillisiä oppimisympäristöjä, joissa yhdistyy monipuolisia tehtäviä ja pelejä – juuri sopivaksi räätälöitynä.

Pelit ja sisällöntuotanto

Pelien avulla voit luoda vuorovaikutteista ja mukaansatempaavaa sisältöä, joka sitouttaa käyttäjiä ja tekee viestistäsi mieleenpainuvan. Yksi tehokkaimmista tavoista on tietovisat, joita voi helposti toteuttaa verkossa. Ne tarjoavat käyttäjille hauskan tavan oppia ja testata tietojaan – viestin välittäminen on mutkatonta, ja osallistujat omaksuvat uutta tietoa kuin huomaamatta. Erilaiset pelilliset elementit, kuten pistejärjestelmät, saavutukset ja tarinankerronta, voivat myös elävöittää sisältöäsi ja tehdä siitä kiinnostavampaa kohdeyleisölle.

  • Tietovisat ja kyselyt 📝
    Rakenna vuorovaikutteista sisältöä ja anna käyttäjien testata tietojaan – ja samalla syventää aiheeseen liittyvää osaamistaan.
  • Artikkeliin liittyvät testit ja pelit 🎮
    Anna käyttäjille mahdollisuus osallistua esimerkiksi persoonallisuus- tai tietotestiin artikkelin aiheen ympärillä – sitouttaa lukijoita ja tekee sisällöstä osallistavaa.
  • Räätälöidyt pelilliset elementit 🌟
    Luomme juuri sinun brändillesi ja tavoitteillesi sopivia pelillisiä elementtejä, jotka rikastavat sisältöä ja tekevät siitä elämyksellistä.

Pelit tapahtumiin

Pelillistämisen avulla tapahtumat saavat uudenlaista energiaa ja vuorovaikutusta. Erilaiset pelit, tietovisat ja haasteet innostavat osallistujia liikkumaan ja tekemään yhteistyötä, samalla kun ne tekevät tapahtumastasi mieleenpainuvan. Pelilliset elementit, kuten leaderboardit, tiimipelit ja tarinankerronta, tuovat tapahtumaan kilpailuhenkeä ja yhteisöllisyyttä.

  • QR-koodipelit ja tietovisat 📱
    Skannaa QR-koodit ja avaa pelit suoraan puhelimella – helppo ja hauska tapa sitouttaa osallistujia.
  • Rastitehtävät ja minipelit 🎯
    Suunnittele tapahtuma-alueelle useita rasteja erilaisilla minipeleillä ja seuraa tuloksia leaderboardilla.
  • Tiimipelit ja yhteistyö 🤝
    Tiimiydy suorittamaan haasteita yhdessä – lisää yhteisöllisyyttä ja tiimihenkeä.

Lisää esimerkkejä pelillistämisprojekteista

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai varaa 45 minuutin maksuton konsultaatio, jossa käydään läpi seuraavat asiat:

  1. Tavoitteenne
  2. Kohderyhmänne
  3. Jutellaan sopivasta peliformaatista

USEIN KYSYTTYÄ PELILLISTÄMISESTÄ

MITÄ PELILLISTÄMINEN TARKOITTAA?

Pelillistäminen tarkoittaa pelimekaniikkojen ja -elementtien, kuten pisteiden keräämisen, saavutusten, haasteiden ja kilpailun, hyödyntämistä erilaisissa ympäristöissä – verkkosivustoilla, palveluissa tai oppimisalustoilla.

Pelillistämisen tavoitteena on motivoida ja sitouttaa käyttäjiä tekemään tiettyjä toimintoja, kuten ostamaan, oppimaan tai sitoutumaan sisältöön pidempään. Pelillistämisen taustalla on aivojen dopamiinijärjestelmä, joka aktivoituu, kun saavutamme jotain tai koemme iloa – samat mekanismit, jotka tekevät peleistä innostavia ja koukuttavia.

Pelillistämisen periaatteet eivät ole uusia; ne ovat olleet käytössä jo pitkään erilaisissa promootiotekniikoissa, kuten kuponkien ja palkintojen muodossa. Fyysisissä ympäristöissä tätä on käytetty kauan, mutta sen merkitys on kasvanut digitaalisessa maailmassa. Pelillistämisessä yhdistetään edistymisen seuranta, palkinnot ja tehtävät, jotka tekevät kokemuksesta mielekkään ja motivoivan ja saavat käyttäjän palaamaan palvelun pariin toistuvasti.

Pelillistäminen eroaa peleistä siinä, että vaikka pelit ovat itsenäisiä tuotteita, joiden tarkoitus on tarjota kokonaisvaltaista viihdettä tarinankerronnan, sääntöjen ja tavoitteiden kautta, pelillistämisessä pelielementtejä lisätään ei-pelillisiin ympäristöihin. Pelillistämisen tavoitteena on tehdä jokin muu toiminta – kuten oppiminen, ostaminen tai palvelun käyttäminen – motivoivammaksi ja houkuttelevammaksi. Pelit tähtäävät pelaamisen iloon ja kokonaiskokemukseen, kun taas pelillistämisessä hyödynnetään pelielementtejä motivoimaan ja ohjaamaan käyttäjää suorittamaan haluttuja tehtäviä. Pelillistämisen tärkein ero peleihin verrattuna on siis siinä, että se käyttää pelielementtejä parantaakseen motivaatiota ja sitoutumista ei-pelillisissä konteksteissa, kun taas pelien päätavoitteena on viihdyttää ja tarjota pelaamisen iloa.

KUINKA PALJON PELIPROJEKTI MAKSAA?

Peliprojektin kustannukset vaihtelevat projektin laajuuden, vaatimusten ja tavoitteiden mukaan. Yksinkertainen peli tai pelillinen elementti, kuten tietovisa tai onnenpyörä, voidaan toteuttaa nopeasti ja kustannustehokkaasti, kun taas monimutkaisemmat peliprojektit vaativat enemmän resursseja ja suuremman budjetin.

Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät:
Konseptointi ja suunnittelu: Pelin rakenteen ja tavoitteiden määrittäminen.
Kehitystyö ja ohjelmointi: Tekninen toteutus, mukaan lukien koodaus, animaatiot ja integraatiot.
Graafinen suunnittelu: Pelin visuaalisten elementtien, kuten hahmojen, taustojen ja käyttöliittymän suunnittelu.
Testaus ja optimointi: Pelin toiminnan testaaminen laadukkaan ja virheettömän käyttäjäkokemuksen varmistamiseksi.
Ylläpito ja päivitykset: Pelin sijainnin hallinta, sisällön mahdolliset päivitykset sekä jatkokehitystarpeet varmistavat pelin toimivuuden ja ajantasaisuuden.

jQuest-alustamme sisältää valmiita pelillisiä moduuleja, kuten leaderboardit, onnenpyörät, tietovisat ja testit, joiden avulla voidaan luoda kustannustehokkaita pelejä täysin räätälöityinä brändisi mukaisesti. Projektin hinta alkaa 2700 eurosta, ja kuukausittainen lisenssi jQuestin käyttöön ja lisenssin hinta on alkaen 99 €.
Lisenssiin sisältyy pääsy hallintapaneliin, sisällönhallintatykalut, mahdollisuus kloonata pelejä, data ja analytikka.

Haluatko jQuest-demon?
Varaa tästä aika maksuttomaan esittelyyn.

MITEN PELIEN AVULLA VOIDAAN LISÄTÄ OPPIMISTA?

Pelillistetyt oppimispelit tekevät tiedon omaksumisesta hauskempaa ja tehokkaampaa. Interaktiiviset elementit motivoivat käyttäjää ja auttavat muistamaan opitun paremmin.

MITEN PELILLISTÄMISEN HYÖDYT NÄKYY LIIKETOIMINNASSA?

Pelillistäminen voi parantaa käyttäjäkokemusta, lisätä sitoutumista ja kasvattaa myyntiä. Kun käyttäjät kokevat pelilliset elementit palkitsevina, he osallistuvat aktiivisemmin, mikä voi johtaa esimerkiksi pidempiin vierailuihin verkkosivustolla tai useampiin ostotapahtumiin.

MINKÄLAISIA PELEJÄ VOIDAAN LUODA JQUEST™ ALUSTALLA

jQuest™-pelialustamme tarjoaa kustannustehokkaan ja joustavan pelikehitysympäristön. Valmiit moduulit, kuten visat, testit ja onnenpyörät, nopeuttavat pelien rakentamista ja räätälöidyt ratkaisut integroituvat helposti verkkosivustoosi.

Alustan avulla voit kerätä arvokasta dataa käyttäjien toiminnasta, mikä tukee markkinoinnin ja päätöksenteon optimointia.
Hallintapaneelissa pelien sisältöä voi muokata vaivattomasti, mikä tekee sisällöntuotannosta sujuvaa ja nopeaa.

VOIKO PELIN SISÄLTÖÄ JA ULKOASUA RÄÄTÄLÖIDÄ OMIIN TARPEISIIN?

Kyllä, jokainen peli voidaan suunnitella yrityksesi brändin ja tavoitteiden mukaisesti. Myös sisältöä voi hallinnoida itsenäisesti jQuest™-alustan kautta.

VOIKO PELEJÄ UPOTTAA OMILLE VERKKOSIVUILLE?

Kyllä, jQuest™-alustan pelejä voidaan upottaa mihin tahansa verkkosivustoon, riippumatta sen teknologiasta tai alustasta.

MITEN PELEISTÄ SAAT DATAA VOIDAAN HYÖDYNTÄÄ?

jQuest™-alustan hallintapaneeli tallentaa käyttäjien pelidataa, jonka avulla voit analysoida käyttäjäkäyttäytymistä, suorituksia ja kiinnostuksen kohteita. Tätä dataa voi hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissa ja palvelun kehittämisessä.

VOIKO PELILLISTÄMISESTÄ KÄYTTÄÄ B2B YMPÄRISTÖSSÄ?

Kyllä, pelillistämistä voi hyödyntää myös B2B-ympäristöissä esimerkiksi myynnin edistämiseksi, tiimin koulutuksessa tai asiakassuhteiden syventämisessä. Pelillistämisen avulla voidaan tehdä monimutkaisista prosesseista kiinnostavampia ja helpommin ymmärrettäviä.

MITÄ TULEE OTTAA HUOMIOON PELILLISTÄMISEN SUUNNITTELUSSA?

Tärkeintä on ymmärtää kohdeyleisön motivaatiot ja tarpeet. Lisäksi on hyvä määritellä selkeät tavoitteet pelillistämiselle, kuten käyttäjien sitouttaminen, oppimisen tehostaminen tai myynnin kasvattaminen, ja valita pelilliset elementit, jotka tukevat näitä tavoitteita.

KIINNOSTUITKO? JUTELLAAN.

Ota yhteyttä

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.