Tarinallistamalla kestävää markkinointia, ei tähdenlentoja
“En ole mitään bisneskirjaa lukenut yhtä ahkerasti. Se on kulkenut kainalossani kuin Sudenpentujen käsikirja.” Kun yksi tiimiläisemme kertoi näillä sanoin Tarinakoneen Anne Kalliomäen kirjasta Tarinallistaminen, Palvelukokemuksen punainen lanka, emme voineet olla ottamatta selvää, mistä on kyse. Olimmehan vuosikaudet tuottaneet asiakkaillemme pelejä, animaatiosarjoja, oppimateriaaleja ja muita visuaalisia kokonaisuuksia, joissa kerrotaan tarinoita.
Tarinan voima on jo melko laajalti tunnustettu. Miten tehdä vaikuttavia tarinoita onkin vaikeampi kysymys. Tuttuja tilanteita ovat ainakin:
- Tarina yrityksen perustamisesta laitetaan nettisivuille ja unohdetaan sinne.
- Toteutetaan tarinallinen kampanja, minkä jälkeen tarina päättyy.
- Yrityksellä on hahmo tai maskotti, joka on ihan söpö.
Kaikki nämä ovat yrityksiä hyödyntää tarinaa markkinoinnissa, mutta ne eivät vielä ole tarinallistamista. Tarinallistaminen on tarinalähtöistä palvelumuotoilua, jossa yrityksen toimintaa suunnitellaan tarinalähtöisesti. Annen kehittämän menetelmän keskiössä on yritykselle luotava tarinaidentiteetti, ydintarina, joka on sekoitus faktaa ja fiktiota.
Maailma muuttuu, ydintarina pysyy
Ydintarinan kirjoittamisen lähtökohtana ovat liiketoiminnan tavoitteet, arvot ja asiakkaat.
Palveluympäristö suunnitellaan tukemaan tarinakokemuksen tuottamista. Kyse on kokonaisvaltaisesta palvelun kehittämisestä, jossa tarina voi toteutua niin digitaalisissa kuin fyysisissä ympäristöissä. Näitä voivat olla vaikka kivijalkamyymälät, hotellihuoneet, verkkokaupat, aulatilat, tilaus- ja toimituskanavat, työvaatteet tai mitkä tahansa kohtaamispisteet. Tavoitteena ei ole luoda mainoksia vaan tuottaa asiakkaille elämyksiä, jotka nostavat palvelun arvoa. Toisin sanoen luoda palvelu, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän.
Pyrkimykset tuottaa tunnereaktioita ja huomiota saavat aikaan kekseliäitä kamppiksia ja silmiä kostuttavia mainoselokuvia. Kun tarinoita lähdetään kirjoittamaan taktisista lähtökohdista nopeita tuloksia tavoitellen, riskinä on, että tarina leijuu irrallaan brändistä ja sen elinkaari jää lyhyeksi. Pahimmillaan asiakkaat ja työntekijät eivät tunnista tarinasta omia kokemuksiaan, ja se aiheuttaa heissä hymähtelyä tai jopa ärsytystä.
Tarinallistamisen tavoite on tuottaa kestävää markkinointia. Sen sijaan, että yritys on yhtä mittaa metsästämässä seuraavaa ideaa ja riippuvainen kulloisenkin luovan tiimin kekseliäisyydestä, se voi tarinallistamisen avulla ottaa itse vastuun ja johtaa omaa brändiään ja tarinaansa. Ihmiset ja olosuhteet vaihtuvat, mutta ydintarina on jotain niin pysyvää, että se kestää ja palvelee kuin vankan talon perusta maanjäristyksessä. Sen sijaan, että tehdään uusia tarinoita, kehitetään ydintarinaa.
Visualistien käsissä tarina näkee päivänvalon
Kun asiakas on Annen kanssa käynyt läpi tarinallistamisen prosessin ja saanut ydintarinan, on aika herättää tarina eloon. Usein se tarkoittaa erilaisten tarinallisten elementtien kuten hahmojen, symbolien tai metaforien visualisointia. Tarinan toteuttamiseksi voi syntyä konsepti vaikka pelistä, testistä tai videosarjasta. Ehkä logo tai visuaalinen ilme halutaan uudistaa tai tuoda tarina toimitiloihin.
Olemme tehneet luovaa suunnittelua 15 vuotta ja luoneet kymmeniä kuvituksia ja animaatiota sekä satoja digitaalisia toteutuksia. Visualistiemme työnäytteet ulottuvat myös fyysisiin tiloihin kuten tapahtumien ja tilojen ilmeisiin. Tähdenlentojen sijaan toivomme tarinoita ja brändejä, jotka kestävät aikaa.
Menetelmänä tarinallistaminen tarjoaa sekä edellytykset että rajat, joiden sisällä voimme laittaa luovuutemme kukkimaan. Kun ydintarina tulee suunnittelutiimin pöydälle, voimme keskittää kaiken tarmomme toteutukseen. Kun jo suunnitteluprojektin alussa tiedetään, mitä tehdään ja miksi, toteutus on tehokasta ja lopputuloksena varma maali.
Tarinallistamisen mahdollisuuksista innostuneina kehitimme Tarinakoneen Annen kanssa yhteisen palvelun. Tarinakokemus on selkeä prosessi, joka kuljettaa asiakkaan muutamassa viikossa tarinallistamisen alkupisteestä ydintarinaan ja sitä toteuttavaan visuaaliseen suunnitelmaan. Tarinallistaminen ei tyrehdy luovan toimiston etsimiseen eikä ydintarina jää pöytälaatikkoon odottamaan päivää seuraavaa.
Anne on tehnyt merkittävää työtä kiertäessään 15 vuotta opettamassa yrityksiä tarinallistamaan palveluitaan. Yli sadan ydintarinan joukossa mm. Luonkos, Hullu Poro, Islet Group ja Rauman joulukaupunki.
Annen kirjan sivut ovat täynnä hiirenkorville käpertyneitä post-it-lappuja. Yksi lapuista avaa kirjan kohdasta, joka sanoo:
“Tarinallistamista ei tehdä ulkoapäin vaan sisältä, yrityksen ytimestä ja syvyyksistä. Emme voi tarinallistaa, jos emme ole ymmärtäneet ydintä. Ydin on vastaus kysymyksiin: ‘Miksi?’, ‘Mitä muutosta tarjoamme?’, ‘Mikä on se tarina, johon kutsut asiakkaasi osallistumaan?’ “
Ota yhteyttä ja mietitään yhdessä, millainen tarinakokemus tuo teille kilpailuetua ja lisää sitoutuneita asiakkaita!
Lue myös
ONKO SINULLA VASTAAVANLAISIA TARPEITA?
Ota yhteyttä
"*" näyttää pakolliset kentät