Mitä XR tarkoittaa?
XR eli Extended Reality on kattotermi, jolla tarkoitetaan laajennettua todellisuutta (AR), virtuaalitodellisuutta (VR) sekä näiden erilaisia välimuotoja (MR). Yhteisenä nimittäjäna on siis tavoite luonnollisen tuntuisesta kokemuksesta joka on tuotettu tietokoneen avulla.
VR vie käyttäjän toiseen todellisuuteen
Virtual Reality, eli virtuaalitodellisuus vie käyttäjän sisälle maailmaan jota olemme aikaisemmin katselleet litteän ruudun läpi. VR-lasit piirtävät erillisen kuvan kummallekin silmälle. Kuvat näyttävät maailman hieman eri kulmasta ja käyttäjälle välittyy aito tilan kokemus. Kappaleiden etäisydet ja mittasuhteet näyttävät luonnollisilta, syntyy immersio.
Tuotteiden esittely vuorovaikutteisten 3D-mallien avulla ei ole varsinaisesti uusi juttu, ja sen tuomaa lisäarvoa on ollut usein vaikea perustella. VR-tekniikka lunastaa lopultakin tämän lupauksen. Ratkaiseva puuttunut tekijä on stereokuvan mukanaan tuoma mittakaavan ja etäisyyksien luonnollinen hahmottaminen.
AR (augmented reality), eli lisätty todellisuus
Kun VR vie käyttäjän kokonaisvaltaisesti uusiin tiloihin, niin AR puolestaan pyrkii sovittamaan yhteen ympäröivää näkyvää todellisuutta ja virtuaalista, tietokoneen luomaa maailmaa.
Pokémon GO -pelissä pelaaja katselee oikeaa ympäristöään puhelimen kameran läpi oikeaa ja kuvaan ilmestyy hahmoja. Kolmiulotteiset hahmot näyttävät sulautuvan kamerakuvaan, kuin olisivat oikeasti kuvassa. AR-tekniikka perustuu reaaliaikaiseen kamerakuvan prosessointiin ja lopputuloksena käyttäjälle näytettävään kuvaan, johon on sananmukaisesti lisätty informaatiota. Nykyisten älypuhelimien prosessointikyky ja kehittyneet algoritmit mahdollistavat kuvassa näkyvien pintojen, kuten vaikkapa maan pinta, tunnistamisen. Tietoa voidaan käyttää 3D-kappaleiden koon ja sijainnin sovittamiseen siten, että lopputuloksena kuvaan lisätty esine näyttää luonnolliselta.
AR-kokemus voidaan tuottaa myös VR-laseilla. Uusissa VR-laseissa on useimmiten ulospäin kuvaavat kamerat, joiden kuva voidaan päästää läpi käyttäjälle. Markkinoille on myös tulossa pelkästään AR-sovelluksiin tarkoitettuja laitteita, jotka muistuttavat enemmän perinteisiä aurinkolaseja.
3D grafiikka
3D tietokonegrafiikan kehitys on XR:n keskeinen mahdollistaja. Aikaisemmin elokuvista tutut erikoistehosteet syntyvät nyt reaaliajassa pelikonsoleiden, kotitietokoneiden ja jopa taskuissamme kulkevien laitteiden näytöille. Tähän asti varsinkin kotitietokoneiden tuottama 3D grafiikka on ollut jossain määrin kömpelöä ja selkeästi tunnistettavaa. Olemme kuitenkin nyt kiihtyvällä vauhdilla siirtymässä tasolle jossa tuo raja alkaa hämärtyä. Pystytkö vielä erottamaan uusien elokuvien CGI (tehostekuva) osia oikeista?
Lue lisää aiheesta: 3D-visualisaatiot ja animaatiot
Metaverse
Uuteen teknikkaan liittyy aina alkuinnostusta ja ihmettelyä, mutta myöskin paljon epäilyksiä. Visionäärit katsovat jo ja kauas tulevaisuuteen ja perinteisesti viihdeteollisuus on ollut keihäänkärkenä uusien mahdollisuuksien jalkauttamisessa. Business-sovellukset seuraavat perässä kun suuri yleisö saavuttaa kriittisen massan.
On selvää että käsillä on merkittävä kehitysaskel ihmisen ja tietokoneen välisessä vuorovaikutuksessa. 2016 alkanut VR innostus on jo kertaalleen ehtinyt laantua, kunnes yhtäkkiä metaverse on kaikkien huulilla. Voimme nähdä yhtäläisyyksiä interenetin ja älypuhelinten kehitysvaiheisiin.
Kiinnostuitko aiheesta?
Lue myös:
J&Co Summer Day – Virtuaalitodellisuudesta vinyyleihin ja vanhaan rautaan
Onko sinulla AR-tai VR-projekti mielessä? Ota yhteyttä niin jutellaan!
ONKO SINULLA VASTAAVANLAISIA TARPEITA?
Ota yhteyttä
"*" näyttää pakolliset kentät