Mitä pelillistäminen on?
Järjestimme aamiaistapahtuman Svenska Teaternilla, jossa puhuttiin siitä, mitä pelillistäminen on ja esiteltiin muutamia projekteja. Paikalla oli myös Hämeen TE-toimiston tiimi, joka on yhteistyössä kanssamme pelillistänyt liiketoimintasuunnitelman laatimisen. Kuulimme konkreettisen esimerkin siitä, miten pelillistämisen prosessi etenee. Kiitos kaikille tilaisuuteen osallistuneille!
Tässä kiteytettynä aamun opit:
Mitä pelillistäminen on
Pelillistämisessä hyödynnetään tunnistettuja pelimekanismeja, jotka tarjoavat tapoja osallistaa ja motivoida. Pelimekanismi tai niiden yhdistelmä valitaan tavoitteen ja kohderyhmän mukaan.
Esimerkkejä pelimekanismeista:
- haaste, kehittyminen ja tavoitteen saavuttaminen
- selkeä tavoite ja säännöt
- kilpailu muiden kesken
- joukkueet ja yhteenkuuluvuus
- kokeilu ja luovuus
- keräily ja hallinta
- odottamattomuus ja satunnaisuus
- rajallisuus ja menettäminen
Pelillistämisessä hyödynnetään ihmisten sisäänrakennettua halua kilpailla, asettaa tavoitteita ja kokea onnistumisen iloa. Tällä metodilla lähes mikä tahansa toiminta voidaan muuttaa pelinomaiseksi kokemukseksi, olipa kyse sitten tuotteista, työtehtävistä, oppimisesta tai arjen askareista.
Ketä halutaan tavoittaa ja mitkä triggeröi heitä
Eri henkilöillä on eri motiivit pelaamiseen. Kun pelillistämistä lähdetään suunnittelemaan on hyvä määritellä kohderyhmä ihan perinteisin metodein esim ikä, kiinnostuksen kohteet jne mutta myös vielä syvemmin.
Voimme käyttää hyödyksi vaikkapa Richard Bartlen neljää pelaaja-arkkityyppiä:
Achiever – suorittaja
Socialiser – sosiaalinen pelaaja
Explorer – tutkimusmatkailija
Killer – kilpailja
Pelillistäminen tarjoaa monipuolisen ja innostavan lähestymistavan liiketoiminnan kehittämiseen ja markkinointiin. Se ei ainoastaan sitouta ja motivoi ihmisiä, vaan myös mahdollistaa syvemmän vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden rakentamisen asiakkaiden kanssa.
JQUEST™-pelialustamme mahdollistaa tehokkaan pelikehityksen valmiiden toiminnallisuuksien ja työkalujen avulla. JQUEST on yhteensopiva WordPressin kanssa, jolloin pelin saa osaksi verkkosivustoa. Kyseessä voi olla yksinkertainen tietovisa, onnenpyörä, muistipeli tai laajempi räätälöity pelillinen ratkaisu.
Esimerkki JQUEST:lla toteutetusta quizz-pelistä. Testaa!
JQUEST™ Quizz:
- Räätälöidään yrityksesi ilmeen mukaan
- Voidaan upottaa verkkosivuillesi tai asentaa oman domani taakse
- Quizz voi olla omalla sivulla tai se voi olla sisällön yhteydessä, esim artikkelin tai muun sisällön yhteydessä
- Pääset itse muokkaamaan sisältöä
- Voit monistaa kyselyn ja luoda uusia kyselyitä eri teemoilla
Kiinnotuistko Quizz-pelistä tai onko mielessä jokin muu pelillinen idea?
Lue myös
ONKO SINULLA VASTAAVANLAISIA TARPEITA?
Ota yhteyttä
"*" näyttää pakolliset kentät