Graafisen suunnittelijamme Janican luovuus kukkii puutarhassa ja leiskoissa
Käyttöliittymäsuunnittelu on verkkosivuprojektin hauskimpia vaiheita: ideat heräävät eloon. Meillä kaikki verkkosivut, verkkokaupat ja pienetkin uudistukset kulkevat graafikkomme käsien läpi. Luovasta tiimistämme Janica Söderlund on erikoistunut käyttöliittymäsuunnitteluun. Monesti koetaan wow-hetkiä, kun asiakas ensimmäisen kerran näkee leiskassa Janican luovan työn tuloksen.
Käyttöliittymäsuunnittelu (puhutaan myös UI- ja UX-suunnittelusta) on sekä asiakkaalle että suunnittelijalle tilaisuus kokeilla erilaisia ideoita ja hakea parasta käyttäjäkokemusta. Värien, kuvien, logon käytön, fonttien ja muiden visuaalisten yksityiskohtien lisäksi käyttöliittymäsuunnitelmassa rakennetaan käyttäjien polkuja verkkosivuilla. Siinä ratkaistaan, miten erilaiset käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedon ja miten heitä ohjataan toimintaan kuten ottamaan yhteyttä, tilaamaan uutiskirje tai tutustumaan palveluihin. Käyttöliittymäsuunnitelma on myös työohje tekniselle tiimille: koodareiden tehtävä on toteuttaa käyttöliittymäsuunnitelman mukainen verkkosivu tai verkkokauppa.
Luovuus kehittyi ammatiksi
Janicalla on pistämätön silmä ja ehtymätön ideapankki. On jännittävää seurata, mitä Janican suunnittelupöydältä seuraavaksi pulpahtaa. Hänellä onkin aina ollut visuaalisuuteen liittyviä harrastuksia.
“Nuorempana piirsin sarjakuvia, kukka-aiheita ja muotokuvia. Nykyisin olen innokas puutarhan hoitaja ja minulla on myös kasvihuone, näiden parissa vietän paljon aikaa. Tykkään myös valokuvaamisesta, otan erityisesti kuvia luonnosta ja ympäristöstä.”
Harrastuneisuus ja lahjakkuus kypsyivät ammattitaidoksi opiskelujen myötä. Kipinä verkkosivujen suunnitteluun syttyi, kun Janica opiskeli Västra Nylands folkhögskolassa Karjaalla. Opinnot jatkuivat graafisen suunnittelun linjalla Novia-ammattikorkeakoulussa Pietarsaaressa. Noviasta tuli valmistumisen jälkeen myös työpaikka. Seuraava työ oli mainostoimistossa, kunnes Janica liittyi JCO:n tiimiin keväällä 2021.
Maailma tarvitsee lisää leikkiä
Kun asiakkaalta tulee pyyntö irrotella, Janica on liekeissä. Tivoli jos mikä oli tähän sopiva asiakas.
“Tivoli Sariolan verkkosivujen ja verkkokaupan suunnittelu oli hauskaa, koska siinä sai leikkiä!”
Tivolilla oli näyttävät valokuvat sekä paljon iloisia värejä, muotoja ja vinoja linjoja, joiden kanssa sai pitää hauskaa. Ei kuitenkaan tarvitse olla tivoli voidakseen olla iloinen ja värikäs.
“Myös B2B-yritykset voisivat leikkiä verkkosivuillaan! Haastankin asiakkaita leikkimielisyyteen.”
Janica pääsi ilottelemaan runsailla väreillä myös 3 Bruks -liikuntatapahtuman verkkosivujen suunnittelussa. Tehdessä syntyi paljon ideoita, miten visuaalisia elementtejä voisi käyttää myös sosiaalisessa mediassa ja kilpailun mitaleissa ja vaatteissa.
“Sain suunnitella kaiken alusta alkaen: värit, fontit ja logon. Tykkään itsekin juosta ja sain värien ja fonttien avulla mukaan liikkeen tunnetta ja riemua. Työtä oli hauska tehdä, ja se näkyy lopputuloksessa.”
Myös kampanjasivuille pyydetään usein luovia, arki-ilmeestä erottuvia ratkaisuja. Samoin pakkaukset ja etiketit ovat Janican mielestä mielenkiintoisia. Yksi viimeaikainen työ oli Billnäsin oman oluen etiketti.
Unelma odottaa tulevaisuuden web-ulottuvuudessa
Janica ottaa kunninahimoisesti vastaan myös haasteet, joita laajat kokonaisuudet ja vaativat rakennesuunnitelmat tarjoavat. Sellainen oli esim. tamperelaisen Vuoreksen kaupunginosan palveluyhtiön portaalin suunnittelu.
“Sivujen piti palvella sekä alueelle muuttavia että siellä jo asuvia ihmisiä. Halusin luoda Vuorekselle fiiliksen, joka toivottaa tervetulleeksi.”
Palveluita oli paljon useissa eri kategorioissa. Janica teki sivuston rakenteesta ensin rautalankamallin, joka auttoi hahmottamaan, mitä kaikkia sisältöjä sivuille oli tulossa ja mikä niiden oikea paikka on. Kun rakenne oli kasassa, siihen liitettiin asiakkaan värit, fontit ja muut visuaaliset elementit.
Todellinen unelma olisi tehdä puutarha-aiheinen sovellus. Janica on jopa tehnyt listana asioista, joihin hän omassa puutarhassaan tarvitsisi sovellusta:
“Sovellus voisi kertoa, milloin siemenet kylvetään ja milloin lannoitetaan. Sieltä voisi saada tietoa kasveista ja tehdä ostoksia.”
Myös VR-puutarha olisi kova juttu, samoin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden käyttö verkkosivuilla ylipäätään:
“Miten verkkosivut voisi saada vielä lähemmäksi asiakasta, mikä on seuraava askel vekkosivujen jälkeen? Tätä olen miettinyt paljon.”
Mitä visuaalista saisi olla? Ota yhteyttä, autamme mielellämme: monica@jco.fi
Lue myös
KIINNOSTUITKO? JUTELLAAN.
Ota yhteyttä
"*" näyttää pakolliset kentät