3D verkkosivulla – miten ja miksi?
Verkkoselaimet ovat kehittyneet vuosien saatossa, tarjoten uusia mahdollisuuksia sisällöntuotantoon. Tietokonepeleistä tuttu 3D-grafiikka on yhä tärkeämpi osa nykyaikaista verkkoviestintää, sillä se antaa yrityksille uusia keinoja palvella käyttäjiä ja erottautua kilpailijoista.
Käyn tässä blogissa läpi, miten 3D-teknologia tehostaa asiakaskokemusta verkkosivuilla ja mitä vaiheita sen käyttöönotossa on.
3D tuo uusia mahdollisuuksia verkkoviestintään
3D antaa asiakkaalle täysin uudenlaisia tapoja tutustua tuotteisiin. Jo vakiintuneet teknologiat, kuten WebGL ja WebAssembly, mahdollistavat korkeatasoisen 3D-grafiikan ja animaatioiden käyttämisen suoraan selaimessa, mikä avaa ovia monipuolisille käyttötavoille.
Yksi J&Co:n toteuttamista projekteista on ruokangas.com -sivustolle rakennettu Guitar Creator -konfiguraattori. Sovelluksen avulla käyttäjä voi suunnitella unelmiensa kitaran muokkaamalla soittimen materiaaleja, värejä ja muita ominaisuuksia. Lopputulos esitetään reaaliaikaisena 3D:nä suoraan selaimessa. Tuotetta on näin mahdollista katsella ennen kuin sen valmistus on aloitettu. Tämä tekee ostokokemuksesta persoonallisen tuo lisäarvoa asiakkaalle sekä toimittajalle. Valitut optiot välittyvät tarjouspyynnön mukana valmistajalle ja konfiguraattorin avulla luotua tuotekuvaa voidaan käyttää rakennusvaiheessa visuaalisena referenssinä. Näin varmistetaan että asiakas saa juuri haluamansa tuotteen.
Miten päästä alkuun?
Ennen aloittamista on hyvä selvittää, mitä lisäarvoa 3D:n avulla voidaan luoda ja miten se palvelee yrityksen tavoitteita. On hyvä katsoa isoa kuvaa, jolloin varmistetaan että materiaali tuotetaan siten myös tulevaisuutta silmälläpitäen. Hyvin organisoitu 3D-kirjasto on investointi pitkälle tulevaisuuteen. Näin vältetään teettämästä samat työvaiheet uudelleen eri käyttötarpeiden ja toimijoiden kanssa.
3D-aineisto on monelle yritykselle puuttuva tekijä yhtälössä. Tuotteiden mallintaminen on ponnistus, jota aloittaessa kannattaa ottaa huomioon käyttötarpeet myös pitkällä aikavälillä.
Olemassaolevien CAD mallien hyödyntäminen visualisointitarkoituksiin vaatii myös omat työvaiheensa. Ennen aloittamista on tärkeää varmistaa että saatavilla on kattavasti kaikki organisaatiolle aikaisemmin tuotettu 3D-aineisto.
Kun lähdeaineisto on kunnossa, on aika päättää miten sitä hyödynnetään. Ohessa esimerkkinä muutamia käytännön sovelluksia, joita 3D-aineistosta voidaan tuottaa. Esimerikit on järjestetty työmäärän perusteella, hieman yleistäen, helpoimmasta vaikeimpaan.
Still kuvat
Tämä on nopein ja kustannustehokkain tapa hyödyntää 3D-aineistoa. Kuvittele virtuaalinen valokuvausstudio, jossa voit ottaa kuvia vapaista kuvakulmista haluamassasi valaistuksessa ja ympäristössä. Kuvatiedostot ovat valmiita julkaistavaksi verkkosivuilla, presentaatioissa tai sosiaalisessa mediassa. Tällä menetelmällä korvataan nykyisin yhä useammin tuotekuvaukset.
Video
Kuvista seuraava askel on video, johon voidaan leikata peräkkäin eri kuvakulmia tai tehdä kamera-ajoja kohteen ympärillä tai sen sisällä.
3D-animaatio
Seuraavaksi itse 3D-aineistoon rakennetaan animaatiota. Animaatio voi olla esim. tuotteen eri osiin tai ominaisuuksiin liittyvää liikettä. Jos kyseessä on maskotti tai muu hahmo, niin tässä työvaiheessa se laitetaan kävelemään tai vaikka lentämään. Animaatio voidaan tulostaa edelleen videoksi ja on näin käytettävissä sellaisenaan eri ympäristöissä.
Interaktiivinen 3D
3D-aineiston liittäminen sovellukseen tehdään useimmiten pelimoottorin avulla (Unity Engine, Unreal Engine, Godot, yms.). Hyvin suunnitellussa hankkeessa työnkulku on sujuvaa ja malleja voidaan jatkotyöstää samaan aikaan.
Pelimoottorissa määritellään miten käyttäjä on vuorovaikutuksessa 3D-aineistoon. Tästä esimerkkinä vaikka tuotteen osa, jota klikkaamalla voidaan käynnistää animaatio, jossa osa liikkuu sille ominaisella tavalla. Edellisessä vaiheessa (3D-animaatio) luotuja animaatioita voidaan hyödyntää suoraan. Muita vuorovaikutustapoja ovat esim. kuvakulmien valinta, materiaalien valinta tai vapaa liikkuminen 3D mallin sisällä.
Pelimoottorista sovellus julkaistaan käyttäjien saataville yhdelle tai useammalle kohdealustalle. Tälläisiä alustoja ovat esim. WebGL (verkkoselain), mobiilisovellus (iOS, Android) tai VR sovellus (Meta, SteamVR).
Yhteenveto
3D-visualisaatiot ja animaatiot tuovat verkkosivuille syvyyttä, vuorovaikutteisuutta ja elämyksellisyyttä, jotka parantavat asiakaskokemusta ja tukevat liiketoimintaa.
J&Co Digital auttaa sinua hyödyntämään 3D-teknologiaa tavalla, joka sopii juuri sinun tarpeisiisi – oli kyseessä sitten 3D-kuva, tuotekonfiguraattori tai animaatio.
Huolellinen suunnittelu takaa, että 3D-aineisto toteutetaan teknisesti oikein ja tukee yrityksesi tavoitteita sekä käyttäjäkokemusta. Kun suunnitelmallisuus yhdistetään oikeisiin työkaluihin, saadaan pitkän aikavälin hyötyjä ja pidetään ovet auki tulevaisuuden mukanaan tuomille mahdollisuuksille.
Java
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä – ideoidaan yhdessä, miten 3D-visualisoinnit ja animaatiot voivat auttaa sinun brändiäsi loistamaan!
Lue myös
KIINNOSTUITKO? JUTELLAAN.
Ota yhteyttä
"*" näyttää pakolliset kentät