Siirry pääsisältöön
<< News & Blog
Verkkosivut

Verkkosivun uudistus – Näin uudistimme sivustomme

Verkkosivu-uudistuksemme lähti liikkeelle kattavasta strategiaprosessista, jossa koko toimiston voimin selkeytimme J&Co Digitalin mission, vision ja arvot. Useiden työpajojen ja analyysien jälkeen missiomme kirkastui: haluamme tehdä verkkopalveluista parempia

J&Co Digitalin keskeinen vahvuus on teknisesti kestävien ja saavutettavien verkkopalveluiden rakentamisessa. Haluamme myös luoda verkkopalveluita, jotka ovat interaktiivisia ja käyttäjäystävällisiä. Pelit ja pelillistäminen ovat olleet kiinteästi mukana ajattelussamme aina, ja niistä tulikin keskeinen osa strategiaamme. Uskomme, että pelillistäminen lisää käyttäjien sitoutumista ja rikastaa heidän kokemustaan verkkosivustolla. 

Keskustelujen pohjalta muotoutui neljä palvelualuetta: verkkopalvelut, pelit ja pelillistäminen, 3D-visualisaatiot sekä JCARE, verkkosivuston koko elinkaaren ylläpito- ja tukipalvelut.

Käyttöliittymä ja visuaalinen suunnittelu käyttäjäkokemus edellä

Strategiatyön pohjalta siirryimme suunnittelemaan verkkosivustolle uutta ilmettä, joka välittäisi selkeästi missiomme. 

Logo säilyi entisellään, samaten keltainen värimme, joka muuten on nimetty Hangoksi – auringon, valon ja positiivisuuden väriksi. Lisäsimme palettiin myös monipuolisesti uusia sävyjä. 

Verkkosivuston rakennetta suunniteltaessa kiinnitimme erityistä huomiota eri asiakassegmentteihin ja käyttäjäkokemukseen. Laadimme asiakaspolkuja ja analysoimme, miten varmistaa sisällön helppo löydettävyys. Rautalankamallin pohjalta UI/UX-suunnittelijamme Janica loi high-fidelity wireframet, joissa oli mukana verkkosivuston visuaalinen ilme. 

Näin etenemme myös kaikissa asiakasprojekteissamme: luomme interaktiivisen klikattavan prototyypin Adobe XD:llä, joka mahdollistaa palvelun testaamisen ja kehittämisen ennen varsinaista teknistä toteutusta. Iteratiivinen prosessi, johon myös asiakkaamme osallistuvat aktiivisesti, takaa sen, että verkkosivusto vastaa sekä käyttäjien että liiketoiminnan tarpeisiin.

Prosessien kautta tehokkaasti ja kestävästi maaliin

Koko strategiaprosessia ja verkkosivujen uudistustyötä veti Emilia Etzell, Head of Projects, joka on ollut keskeisessä roolissa J&Co Digitalin prosessien kehittämisessä. 

Emilialla on laaja kokemus projektinhallinnasta, ja hänen johdollaan strategiatyö ja verkkosivuston uudistus vietiin läpi suunnitelmallisesti ja tehokkaasti. 

Kiitos Emilian vahvan panoksen, projekti eteni saumattomasti vaiheesta toiseen, aina strategian kirkastamisesta uuden verkkosivuston prototyypin luomiseen.

Hackathon-sprintti ja verkkosivuston rakentaminen  

Kun verkkosivuston prototyyppi oli luotu, siirryimme seuraavaan vaiheeseen, kahden päivän mittaisen hackathon-sprintin, jossa koko toimisto osallistui uuden sivuston rakentamiseen. 

Kaikilla oli sprintissä oma roolinsa, oli sitten kyse ohjelmoinnista, uusien WordPress-moduulien kehittämisestä, 3D-animaatioista, sisällöntuotannosta tai hakukoneoptimoinnista. Kahden päivän aikana onnistuimme luomaan lähes valmiin verkkopalvelun, joka rakennettiin oman JCORE®-teemamme päälle. 

JCORE® on kehittämämme WordPress-teema, joka toimii vahvana pohjana uusien verkkosivustojen rakentamisessa. Olemme jo useiden vuosien ajan kehittäneet omaa teemaa, jotta se olisi mahdollisimman toimiva ja kehittäjäystävällinen.

Hackathon oli inspiroiva ja energinen kahden päivän sprintti, jonka aikana työskentelimme tiiviisti ja pitkään, söimme pizzaa, joimme Noccoa ja pidimme yllä vahvaa tekemisen meininkiä. Päivät oli jaettu niin, että pidimme säännöllisesti stand-up-kokoontumisia, joissa kaikki tiimiläiset kokoontuivat ja kertoivat oman työnsä edistymisestä. Näin varmistimme, että jokainen oli tietoinen siitä mitä muut tekivät, ja että yhteistyö sujuisi saumattomasti. Tämä tiivis tiimityöskentely mahdollisti sen, että saimme verkkosivuston rakennettua tehokkaasti ja yhteishengessä.

Viimeistely ja julkaisu  

Hackathonin jälkeen viimeistelimme verkkosivuston eri osa-alueita muutaman päivän ajan, jotta kaikki yksityiskohdat saatiin hiottua kohdilleen. 

Pian tämän jälkeen julkaisimme valmiin sivuston kolmella eri kielellä. Sivusto tarjoaa kattavasti tietoa palveluistamme ja siitä, miten ja miksi teemme työtämme. 

Koko yrityksen missio, visio ja arvot heijastuvat selkeästi läpi verkkosivuston sisällön ja sen visuaalisen ilmeen. Sisällöntuotannossa korostui se, kuinka tärkeää on strategiatyön pohjalta määritellä missio, visio ja strategia – niiden avulla pysytään selkeissä raameissa, ja jokainen tiimin jäsen tietää, mitä sivustolle kirjoitetaan ja miksi. Tämä yhtenäinen linja varmistaa onnistuneen projektin ja vahvan, yhdenmukaisen viestin.

  

Lue myös

KIINNOSTUITKO? JUTELLAAN.

Ota yhteyttä

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.