Hoppa till sidans innehåll
<< News & Blog
Webbsidor

Tips om sökmotoroptimering för en innehållsskapare

SEO (Search engine optimization = sökmotoroptimering) uppfattas ofta som en mycket teknisk process och man glömmer att innehållets roll är minst lika viktig. Men även om innehållet verkligen är noggrant utvalt med nyckel- och sökord, kan en dåligt utförd webbplats förhindra att den hittas.

Teknisk implementering är grunden för SEO

Det första steget är alltså att se till att den nuvarande webbplatsen är byggd på rätt sätt och är säker. Detta är naturligtvis värt att diskutera med den tekniskt ansvariga, men du kan göra några iakttagelser själv, som redan säger en hel del. Om du vet att webbplatsen är tekniskt i ordning för SEO, kan du hoppa över de kommande tre punkterna.

1. Sidtitlar

Granska vad som visas på fliken eller överst i den öppnade webbsidans fönster. Där står vanligtvis namnet på webbplatsen och titeln på den sidan. Till exempel:

Hur kan en innehållsskapare förbättra webbplatsens synlighet på Google? – JCO Digital

Den raden är också vad som visas som titel i Google Sök. Det är också bra att se till att namnet på företaget visas i rubriken. Du vill säkert, att namnet ska visas i Google-sökningar, och inte bara titeln på sidan.

2. Webbadresser på sidorna

Webbadresserna på sidorna, eller adressramsorna, är viktiga i sökmotorernas ögon. Webbadressen ska alltid vara sådan att den visar titeln på sidan – det vill säga även på detta sätt:

www.jco.fi/hur-kan-en-innehållsskapare-förbättra-webbplatsens-synlighet-på-Google?

Om det i webbadressen bara syns en sifferkombination är det skäl att diskutera med webbplatsens tekniskt ansvariga.

3. Titlarnas taggar

Bakom webbplatsens titlar ska det alltid finnas en tagg i koden H1, H2, H3, H4 eller H5 (H kommer från engelskans Heading). Google söker främst efter H1-titlar eftersom Google tolkar dem som det viktigaste innehållet. Varje sida ska därför alltid ha en H1-rubrik och titlarna under den hierarkiskt i formatet H2, H3 osv.

Exempel:
H1-rubrik
Hur kan en innehållsskapare förbättra webbplatsens synlighet på Google?

H2-rubrik
Teknisk implementering är grunden för SEO

H3-rubrik
Sidornas titlar

Att markera titeln med fet stil är en meningslös vana eftersom Google inte uppmärksammar innehåll med fetstil. Det enklaste sättet att kontrollera om sidor har H1 och H2-rubriker är att kika in i källkoden på sidan. Det här låter kanske knepigt, men det är det inte. Du kan göra så här:

  1. Högerklicka över webbsidan du vill granska, då visas en ruta där du klickar på Inspect (eller Kontrollera Element/Visa sidkällkod)
  2. Sök sidans titel i koden och se om det finns en H1-tagg i samband med den.
  3. Huvudrubriken ska alltid vara H1, så om du hittar en titel som är taggad H2, bör den ändras. I det här skedet bör du kontakta den tekniskt ansvariga.

Dessa tre punkter är ett snabbt sätt att se till att webbplatsen fungerar tekniskt korrekt. WordPress-webbplatser har till exempel redan sökmotoroptimeringsblock inbyggda, och det är enkelt att installera ett tillägg som gör det enkelt att se hur ett sidsökresultat ser ut på Google samtidigt som det optimeras. Vi rekommenderar SEO Yoast som ett tillägg, med gratisversionen klarar du dig långt.

Innehållsproduktion och sökmotoroptimering

När du vet att saker och ting har gjorts tekniskt korrekt, kan du fokusera på att producera innehåll som Google kan hitta.

Nyckelordslista

Först och främst är det en bra idé att göra en lista över olika söktermer och fraser som är tänkta att användas av målgruppen för att söka efter information om tjänsten eller produkten. Naturligtvis bör en innehållsstrategi och plan också utarbetas för innehållet på webbplatsen, men vi kommer att berätta om det i en annan artikel.

Som hjälp kan man också använda verktyg som Google trends eller en Google Ads nyckelordsdesigner som är tänkt för utformning av Google-annonser. Denna fungerar också för att planera organiska nyckelord. Du kan också göra detta utan ett verktyg genom att tänka på hur din målgrupp kan söka efter dina produkter eller tjänster.

Om ett företag till exempel erbjuder värmepumpar, ska textinnehåll finnas på webbplatsen, där ordet värmepump visas i både rubriken (H1) och i brödtexten. Följande ord och ordkombinationer kan till exempel listas i listan över sökord:

Värmepump
Hur mycket kostar en värmepump
Varifrån får jag en värmepump

Tänk som din målgrupp tänker

Ofta döps innehållssidan i webbtjänsten till ”Tjänster” eller ”Installationer”, till exempel, även om den sidan specifikt förklarar hur man installerar värmepumpen, hur lätt allt går och hur vänlig service kunden får. Om man i innehållet inte nämner sökordet och litar på att det räcker med att på förstasidan nämna att företaget redan säljer värmepumpar, kommer sidan inte att stiga i Google-sökningen när en potentiell kund söker efter produkten i fråga.

När nyckelord har definierats är det enkelt att utforma artiklar och annat innehåll – se bara till att sökordet är en del av innehållet.

Skapa en Google-vänlig titel

Titeln (H1) är viktig för både Google och den som söker innehåll, så titeln ska ha ett sökord. Till exempel ”Värmepumpen är snabb och enkel att installera”. Tänk på att rubrikskapande är en av de viktigaste sakerna – både Googles robotar och människor ska bli intresserade av din titel. Huvudrubriken får inte överstiga 66 tecken, men den bör vara längre än 40 tecken. Förutom nyckelord bör rubriken väcka intresse och avslöja något om innehållet i artikeln.

Brödtext

En bra rubrik och ett textstycke räcker inte för att Google ska tolka innehåll som värdefullt och visa det högst upp i sökresultaten. Det måste finnas tillräckligt med innehåll, eftersom bra innehåll lockar både människor och sökmotorer. Längden på artikeln måste vara minst 400 ord för att vara sökmotorvänlig. Ju fler ord i artikeln, desto bättre. Om du vill komma till förstasidan av Googles sökresultat med ett riktigt konkurrenskraftigt sökord, bör längden på artikeln vara upp till 2.000 ord.

Kom ihåg nyckelorden i texten, särskilt i början av texten. Använd också synonymer och alternativa sätt att uttrycka saker. Håll dock sökordsfrekvensen under 5 % av alla ord. Så överoptimera inte!

Mellanrubriker, som Google läser

Huvudrubriken är den viktigaste, men glöm inte mellanrubrikerna (H2 och H3-rubriker). Det skulle också vara bra att ha sökord i dem. Listor är också iögonfallande och bra ur sökmotorsynvinkel.

Undertexter ska följa rubrikhierarkin. Huvudsidans titel är vanligtvis automatiskt H1 (kontrollera med webbansvariga eller tekniskt ansvariga om du är osäker). I hierarkin placeras de nedre undertexterna H2, H3 osv…. Så gör aldrig undertexter med fet design (Google söker efter H1 och H2 rubriker!).

Länkar är viktiga i sökmotoroptimering

Sökmotorer gillar särskilt innehåll som andra länkar till. Google tolkar det som bra och tillförlitligt innehåll och höjer gärna sådant innehåll i sökresultaten. Du bör till exempel be dina partner att länka till din egen webbplats. Om innehållet är bra och värdefullt för läsaren, kan hen också göra en länk till artikeln från till exempel sin egen blogg.

Länka också dig själv till andra webbplatser och intressant innehåll och gör tvärlänkar inom din webbplats. Tvärlänkning innebär att sökord är länkade från olika innehåll som leder till ett annat innehåll på dina egna sidor där du kan läsa om samma ämne. Det kan också finnas länkar till innehåll som är relaterat till ämnet i slutet av artiklarna och i slutet av produktsidan. På så sätt kan du få besökaren att stanna längre på din webbplats, dvs binda sig. Detta kommer att fördjupa minnesavtrycket till företaget eller produkten. Det är också bra för ur sökmotorsynvinkel att göra tvärlänkning.

Det viktigaste med att länka är att du gör länkar av ord eller fraser som definierats som sökord.

Exempel: Du kan läsa mera om service av värmepumpar här. 

I det här exemplet är nyckelorden länkar. Om vi skulle ha gjort ordet här till länk, skulle det ha blivit fel.

Gör alltså inte så här: Du kan läsa mera om service av värmepumpar här.

Namngivning av bilder och alt-texter påverkar också en framgångsrik sökmotoroptimering

Google robotar eller crawlers letar också efter taggar i bilderna. Därför är det viktigt att varje bild är alt-taggad (på svenska alternativ text). När du exporterar en bild till webbsidor, definiera alltid alt-texten i bilden (max. 125 tecken lång). Den visas när bilden inte kan laddas upp av någon anledning. Alternativ text berättar också till sökmotorer vad bilden handlar om. Alternativ text i bilder förbättrar också avsevärt tillgängligheten för webbinnehåll.

Namnge också bilden smart. 

Exempel:
Fel: mm_2-300×200.jpg
Rätt: matti-mattila.jpg

Sidans metabeskrivning, sk. ingress, som syns på Google och i some.

Metabeskrivning talar om vad den här artikeln handlar om och visas på till exempel på Google, nedanför webbadressen. Sökorden visas med fetstil i metabeskrivningen. Det huvudsakliga syftet med beskrivningen är att få användaren av söktjänsten att klicka på länken som leder till din webbplats.

Det lönar sig att ha en metabeskrivning som max är 160 tecken lång, men det rekommenderade antalet tecken är ca 150-160 så att alla sökmotorer visar beskrivningen i sin helhet. Metabeskrivning visas också när du delar en artikel på en social mediekanal. Med Seo Yoast-verktyget som tidigare nämnts är det enkelt att skriva egna metatexter på varje sida.

På bilden syns SEO Yoast -verktyget och hur artikeln syns i Google sökresultat. Metatexten kan bearbetas med ”Edit snippet”-verktyget.

Du kan också se hur det ser ut på Facebook, när du delar den nämnda sidan. För det här ändamålet har Facebook ett eget verktyg, Facebook debugger.

Det viktigaste inom sökmotoroptimering

Dessa är de viktigaste frågorna inom sökmotoroptimering, som varje innehållsskapare bör ha under kontroll. Om det behövs kan du också begära att vår sakkunniga går igenom din webbplats och rapporterar om vad som bör förbättras. Eller om du vill utkontraktera sökmotoroptimering av den aktuella webbplatsen, kan vi också göra det som ett nyckelfärdigt paket. Vi ordnar skolningar för innehållsskapare, där vi tar kontroll över SEO-ärenden. Vi hjälper gärna, var alltså i kontakt!

Här ännu en minnelista för innehållsskapare:

Hoppas du gillade artikeln! Du får gärna dela artikeln i some. Kom ihåg att följa oss på InstagramFacebook och Twitter.

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering? Kontakta oss!

Lue myös

ÄR NI I BEHOV EN LIKNANDE LÖSNING?

Ta kontakt

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.