Hoppa till sidans innehåll
<< News & Blog
Webbutiker

Retrospektiv – vad är det för retrospektakel…?

Retrospektiv, eller retro som vi kallar det, är granskning och utveckling av den egna verksamheten baserat på observationer. På retromötet går man tillbaka i tiden för att se vad som har gjorts. Tack vare retrospektiv fokuserar man på att göra rätta saker, lärdomar kan dras av eventuella misstag och kvalitetssäkringen blir effektivare.

En person utanför projektet fungerar som retrons ledare eller facilitator. På detta sätt kan alla projektdeltagare fokusera på det väsentliga, dvs reflektera över det tidigare projektet och dess händelser. Resultaten och lärdomarna från retromötet dokumenteras och verkställs omedelbart.

Hur gör man en retro?

Vi på JCO, gör en retro, enligt Atlassian playbook -modellen, varje gång ett projekt är slutfört. Ibland är alla projektdeltagare på plats på byrån, sitter runt samma bord och då görs retron med post-it-lappar, och ibland jobbar folk på distans. Då görs retron med hjälp av Jamboard. Båda sätten fungerar lika bra.

I retron ställs tre frågor:
– Vad gick bra?
– Vad kan vi göra bättre nästa gång?
– Vilka åtgärder bör vidtas?

Processen går ut på att gå igenom frågorna en i taget. Alla enskilda deltagare får först 5-10 minuter på sig, att skriva på post-it-lappar, sina tankar kring första frågan: “Vad gick bra?”. Sen diskuterar man tillsammans ca 10-15 minuter vad som skrivits. Så går man vidare till nästa fråga: “Vad kan vi göra bättre nästa gång?” och gör om samma procedur. Till sist diskuteras vilka åtgärder som bör vidtas för att korrigera ev fel eller utveckla verksamheten.

Retroledarens uppgift är att leda diskussionen och sammanfatta informationen som diskuteras. Proceduren kring dessa tre frågor tar endast ca 1 timme i anspråk.

Lue myös

ÄR NI I BEHOV AV EN LIKNANDE LÖSNING?

Ta kontakt

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.