J&Co inleder strategiskt samarbete med svenska rek.ai – gör personaliserad användarupplevelse på webbplatser möjlig med hjälp av AI
Företag och organisationer producerar enorma mängder värdefullt innehåll som ingen konsumerar eftersom det är svårt att hitta. Vår strategiska partner, svenska rek.ai, erbjuder en effektiv lösning på detta: en AI-driven tjänst som ger personaliserade rekommendationer på innehållet, så att du kan lyfta fram precis det innehåll dina besökare behöver.
Johan Albertsson, vd för rek.ai, har gjort det till sin livsuppgift att ta hand om webbplatsbesökare. Han anser att det är viktigt att alla ska ha tillgång till kvalitativt innehåll, oavsett deras digitala kompetens.
– Det kan inte vara så att bara de som är IT-kunniga lyckas i samhället. Alla borde ha samma möjligheter att hitta relevant utbildning, jobb och kunna göra val oavsett deras IT-kunskaper.
Albertsson lyfter fram ett exempel med en ungdom som vill reda ut varför det är bra att gå med i ett fackförbund. En sökning på Google ger mängder av betalda annonslänkar som uppmanar till medlemskap, men ingenstans förklaras varför det är vettigt att gå med.
Med hjälp av ett AI-baserat system kan den unge istället få konkreta svar på sina frågor, samt rekommendationer till mer information.
Minskad trafik från sökmotorer
Här ligger själva kärnan i problemet: hur vi söker information håller på att förändras. Ju mer vi använder tjänster som ChatGPT, desto mindre trafik kommer sökmotorer att driva till webbplatser.
– Innehåll blir allt svårare att hitta. Därför måste vi ta särskilt väl hand om de besökare som kommer till en webbplats och inspirera dem med innehållsrekommendationer.
Albertsson rekommenderar att flytta en del av budgeten för sökmotormarknadsföring till att förbättra den interna strukturen på webbplatsen och satsa på personalisering av innehåll.
– Som en plattformsoberoende tjänst fungerar rek.ai på alla webbplatser med informationsinnehåll. Till och med en liten konsultfirma kan dra nytta av rek.ai, eftersom företaget har två typer av besökare: de som är intresserade av att arbeta för företaget och de som vill köpa konsulttjänster. Vi har en stark bakgrund inom myndighetssamarbete i Sverige, vilket säkerställer att vi hanterar frågor gällande GDPR korrekt.
Nya möjligheter för J&Co:s kunder
Monica Javanainen, vd för J&Co Digital, är ivrig över samarbetet.
– Rek.ai öppnar helt nya möjligheter för utvecklingen av webbplatser. Med deras verktyg kan vi erbjuda varje besökare personligt anpassat innehåll, vilket gör våra tjänster smartare, mer engagerande och framför allt mer användarcentrerade.
– På så sätt tar vi ett steg närmare vår mission: “Let’s make the web better.”
Samarbetet stärker också J&Co:s verksamhet i Sverige.
– Vi har redan några samarbeten och kunder i Sverige, och detta stärker vår närvaro på den svenska marknaden, berättar Monica.
– Som ett finlandssvenskt företag har vi tydliga styrkor att erbjuda tjänster även i Sverige och kan också hjälpa finländska företag som vill komma in på den svenska marknaden.
Är du intresserad av att lyfta användarupplevelsen på din webbplats till nya höjder? Kontakta Monica!