Hoppa till sidans innehåll

Tidningsutdelningsspelet

SPEL OCH TEST

Utgångsläge:

Medialiitto ville öka kännedomen om nattjobbet som tidningsutdelare. Målet var att få särskilt 18–30-åriga potentiella anställda att bli intresserade av branschen. Kunden önskade en spelifierad och berättande lösning som folk skulle vilja spendera tid med. Spelet skulle framhäva de positiva aspekterna av tidningsutdelarens arbete: jobbet är fysiskt aktivt och självständigt, och nattjobbet lämnar dagarna fria för fritidsintressen, studier, andra jobb eller drömmar.

Flera berättelser i samma spel

Spelet genomfördes med en branching-metod, där varje val som görs under spelets gång skapar en ny gren i berättelsen. Det finns flera alternativa berättelseförlopp och slut, vilket gör att man gärna återvänder till spelet. Karaktärer, platser, färdmedel och andra element i berättelsen designades tillsammans med kunden under en workshop. Efter detta ritades och skrevs serietidningen steg för steg tills den slutligen övergick till teknisk produktion.

Ninas arbetspass är fullt av fart och överraskande vändningar. Berättelsen blandar glatt fakta och fiktion: händelserna är till och med överdrivet fiktiva, men i bakgrunden och i detaljerna framträder trivseln i tidningsutdelarens arbete.

Hur skulle du klara av Ninas arbetspass? Gå till spelet här och prova!

Teaser-video för marknadsföring.

För att marknadsföra spelet producerade vi också en video som lockar besökare till spelet.

Vänligen acceptera cookies för att se den här videon.

ÄR NI I BEHOV AV EN LIKNANDE LÖSNING?

Ta kontakt

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.