7 lärdomar från designeventet OFFF Barcelona
Hälsningar från kreativitetsevenemanget OFFF Barcelona – ett jätte-event som samlade 5 000 desingproffs från 85 länder till Barcelona i april!
Även om resan var intensiv, fredag morgon ner och söndag tillbaka, var det skönt att komma loss och få njuta av sol och ljus efter en lång vinter och framför allt inspireras av andra likasinnade. Jag sög i mig intryck och eftersom sharing is caring, har jag nedan samlat några punkter som berörde mig mest.
1 Magin föds ur samarbete
Ett som kom väldigt tydligt fram i de flesta presentationer jag kom att se var vikten av samarbete. Jag kan med mina kunskaper göra vissa grejer, kollegan med en annan bakgrund något annat, men tillsammans kan vi skapa magi.
Branddesignstudion Mucho hävdar att “the team beats the genius every time”. Tillsammans är vi mer: smartare, djärvare, roligare.
Så jobbar vi också på J&Co. När alla deltar och medför sina styrkor, kan vi tillsammans skapa något helt fantastiskt.
2 Gör det du njuter av
Vill man göra saker med wow-effekt, ska man njuta av det man gör. Det syns i slutresultatet. Som serviceleverantör kan man förstås inte säga nej till allt, men ibland kan det vara nödvändigt för att kunna hålla rätt fokus. Att skapa det man brinner för skapar en helt egen stil, vilket längre fram kan bli den avgörande faktorn för en kund. Kunder väljer ett visst företag som samarbetspartner inte bara utgående från priset, utan även från stilen.
Jag tror starkt att bara vi strävar efter att njuta av det vi gör, kommer vi att skapa en helt unik och stark konkurrensfaktor för oss. Våra kunder vill ha oss just för den glädje vi sätter i vårt arbete, för det återspeglas i slutresultatet.
3 Våga misslyckas
Då man testar och provar och gör försök med nya grejer, kommer man att i något skede misslyckas. Och det är definitivt inte ett minus.
Det behövs inte extrema motgångar som burnout för att man ska utvecklas, även om många speakers jag såg tycktes ha gått den vägen för att nå toppen. Inget att rekommendera för någon! Italienska Zetafonts menar att man ska ta lärdom av alla misstag. Det är ju just misstagen som lär oss och formar oss till det som vi en dag kommer att vara – de är byggstenarna för vår framtid. Så var snäll med dig själv och våga misslyckas!
5 AI är viktigt, men inte hela världen
Poppiskonceptet AI fick förvånansvärt lite utrymme under de presentationer jag lyssnade på. Mer kom det upp ur den synvinkeln att vi människor behövs för att AI ska kunna funka på rätt sätt – det är alltså ett bra verktyg, men ensam löser det inget.
Nästa år får vi kanske se mer av AI. Då har vi ett år mer erfarenhet och vet bättre vad vi kan göra med det. Samtidigt utvecklas verktygen och vi får nya hjälpmedel. Jätteroligt att se vad det blir!
6 Se på magin genom kundens ögon
Det här är något som man ibland kan glömma när man vill skapa något fantastiskt och vill ha alla med i magin; kanske kunden inte alls behöver det man kommit på.
När du pitchar något åt kunden, sätt foten i kundens sko. Vad behöver hen? Vad har hen för nytta av din uppfinning? Löser det kundens problem? Uppfyller det kundens behov, gör den hen lycklig?
7 Life is too serious to be serious in design
Det här är kanske det budskapet som berörde mig allra mest, också det från Mucho. Allt behöver inte vara så korrekt och enligt vissa regler och vissa system eller sätt. Vi borde hitta vårt inre barnasinne och fritt leka med färger, former och texter, och njuta av att skapa mästerverk. Skapandet ska vara roligt, och då måste vi lära oss att tänka mindre på vad andra tycker. Och framför allt måste vi sänka ribban där vi ställt den för högt för oss själva och tro på oss själva – annars gör ingen annan det heller!
Viktigt är att man hittar balansen och har roligt!
Om du inte varit på OFFF rekommenderar jag det varmt – bara att gå omkring och se på alla människor är redan en upplevelse. För att inte tala om atmosfären och alla presentationer!
Intresserad av spelifiering eller en ny webbsida? Boka tid med Monica så får du all information!
Läs också
ÄR NI I BEHOV AV EN LIKNANDE LÖSNING?
Ta kontakt
”*” anger obligatoriska fält