Kopiraittilan Tekijänoikeusrata – AR peli
PELIT JA TESTIT
Lähtökohta:
Koululaiset oppivat tekijänoikeuksista pelaten ja ulkoillen.
Kopiosto ry on 45:n kulttuuri- ja viestintäalan järjestön yhteinen tekijänoikeusjärjestö. Sen tavoitteena oli toteuttaa peruskoululaisille tarkoitettu pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen. Tekijänoikeusasioista ja oppimisestsa haluttiin tehdä hauska ja innostava kokemus.
Tekijänoikeusrata sai inspiraatiota Pokemon Go -pelistä. Asiakas halusi uudenlaisen pelimuodon, jossa tieto, pelaaminen ja ulkoilu yhdistyvät hauskalla tavalla. Tavoitteena oli myös hyödyntää tehokkaasti älypuhelimien ominaisuuksia kuten paikannusta ja AR:n eli lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia
Ratkaisu:
AR-peli toi oppilaille ja opettajille täysin uuden oppimateriaalin.
Tekijänoikeusrata on AR-peli, jota voi pelata ulkona puhelimen kameran avulla. Opettaja luo radan kävelemällä ja merkitsemällä kymmenen kysymyspistettä haluamiinsa paikkoihin.
Pelissä oppilaat suunnistavat opettajan luomaa rataa pitkin etsien kadonneita palapelin paloja. Seuraavan esineen paikka reitillä näytetään kartalla, ja kun pelaaja saapuu tarpeeksi lähelle pistettä, hänelle näytetään puhelimen kameran läpi oikea ympäristö, johon kadonnut esine on upotettu. Esineen löydettyään pelaaja vastaa monivalintakysymykseen. Pelin lopussa pelaajan tulee koota palapeli, jonka jälkeen ajanotto päättyy ja pelaaja on maalissa.
Opettajat voivat pelin jälkeen tarkastella ryhmänsä vastauksia ja keskustella sen perusteella vaikeaksi koetuista aiheista.
Peli sai innostuneen vastaanoton niin oppilailta kuin opettajilta, jotka kertoivat saaneensa uudenlaisia työkaluja oppitunnin pitämiseksi.
Lisätietoa: https://kopiraittila.fi/opettajalle/mobiilipelit/
Case facts:
ONKO SINULLA VASTAAVANLAISIA TARPEITA?
Ota yhteyttä
"*" näyttää pakolliset kentät