Hoppa till sidans innehåll
<< News & Blog
Webbsidor

Förnyelse av webbplats – så förnyade vi vår webbplats och det här lärde vi oss

Vår webbplatsförnyelse började med en omfattande strategiprocess där hela kontoret deltog för att förtydliga J&Co Digitals mission, vision och värderingar. Efter flera workshops och analyser blev vår mission tydlig: vi vill göra webbplatser bättre.

J&Co Digitals främsta styrka är att bygga tekniskt hållbara och tillgängliga webbplatser. Vi vill också skapa webbplatser som är interaktiva och användarvänliga. Spel och spelifiering har alltid varit en central del av vårt tänkande och blev också en viktig del av vår strategi. Vi tror att spelifiering ökar användarnas engagemang och berikar deras upplevelse på webbplatsen.

Utifrån våra diskussioner formades fyra områden för tjänster: webbtjänster, spel och spelifiering, 3D-visualiseringar samt JCARE, underhålls- och supporttjänster för hela webbplatsens livscykel.

Användargränssnitt och visuell design med användarupplevelsen i fokus

Efter strategiarbetet började vi utforma ett nytt utseende för webbplatsen som tydligt skulle förmedla vår mission.

Logotypen förblev densamma, likaså vår gula färg, som för övrigt är döpt efter Hangö – en färg av sol, ljus och positivitet. Vi lade också till flera nya nyanser i paletten.

När vi designade strukturen för webbplatsen lade vi särskild vikt vid användarupplevelsen och olika kundsegment. Vi skapade kundresor och analyserade hur vi skulle säkerställa enkel tillgång till innehållet. Baserat på wireframes skapade vår UI/UX-designer Janica high-fidelity wireframes som även inkluderade webbplatsens visuella utseende.

Detta är också hur vi arbetar i alla våra kundprojekt: vi skapar en interaktiv klickbar prototyp med Adobe XD, vilket gör det möjligt att testa och utveckla tjänsten innan den tekniska implementeringen. En iterativ process där våra kunder aktivt deltar garanterar att webbplatsen möter både användarnas och affärsverksamhetens behov.

Emilia Etzell – utvecklare av processen och projektledare

Hela strategiprocessen och förnyelsearbetet med webbplatsen leddes av Emilia Etzell, Head of Projects, som har haft en nyckelroll i utvecklingen av J&Co Digitals processer.

Emilia har bred erfarenhet av projektledning, och under hennes ledning genomfördes strategiarbetet och webbplatsens förnyelse på ett planerat och effektivt sätt.

Tack vare Emilias starka insats gick projektet smidigt från en fas till nästa, allt från att förtydliga strategin till att skapa en prototyp för den nya webbplatsen.

Hackathon-sprint och byggandet av webbplatsen

När prototypen för webbplatsen var skapad gick vi vidare till nästa fas, en två dagar lång hackathon-sprint där hela kontoret deltog i byggandet av den nya webbplatsen.

Alla hade en roll under sprinten, oavsett om det handlade om programmering, utveckling av nya WordPress-moduler, 3D-animationer, innehållsproduktion eller sökmotoroptimering. Under dessa två dagar lyckades vi skapa en nästan färdig webbtjänst, som byggdes ovanpå vårt eget JCORE®-tema.

JCORE® är ett WordPress-tema som vi har utvecklat och som fungerar som en stark grund för att bygga nya webbplatser. Vi har under flera år utvecklat vårt tema för att göra det så funktionellt och utvecklarvänligt som möjligt.

Hackathonet var en inspirerande och energifylld tvådagars sprint, där vi arbetade intensivt och länge, åt pizza, drack Nocco och upprätthöll en stark känsla av engagemang. Dagarnas schema var uppdelat så att vi regelbundet höll stand-up-möten, där alla i teamet samlades och berättade om sina framsteg. På så sätt säkerställde vi att alla var medvetna om vad de andra gjorde och att samarbetet flöt smidigt. Det här täta samarbetet gjorde det möjligt för oss att bygga webbplatsen effektivt och med en stark laganda.

Slutförande och lansering

Efter hackathonet finjusterade vi olika delar av webbplatsen under några dagar för att få alla detaljer på plats.

Kort därefter lanserade vi den färdiga webbplatsen på tre olika språk. Webbplatsen erbjuder omfattande information om våra tjänster och om hur och varför vi utför vårt arbete.

Hela företagets mission, vision och värderingar återspeglas tydligt genom webbplatsens innehåll och dess visuella utseende. I innehållsproduktionen blev det tydligt hur viktigt det är att definiera mission, vision och strategi utifrån strategiarbetet – dessa ramar säkerställer att varje teammedlem vet vad som står på webbplatsen och varför. Denna enhetliga linje garanterar ett framgångsrikt projekt och ett starkt, konsekvent budskap.

Läs också

FÅNGADE VI DITT INTRESSE? HÖR AV DIG.

Ta kontakt

*” anger obligatoriska fält

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.