Undervisningsmiljö eller marknadsföring – spelmekanik fungerar i båda
Spelifiering fungerar
Gaming är ett bra sätt att få människor att lära sig och ta till sig saker, oavsett om det är fråga om utbildning, marknadsföring eller att dela erfarenheter.
Här passar ett spel eller en frågesport
- För att skaffa leads t.ex. vid ett evenemang eller via en webbsida
- Presentation av en produkt
- Som stöd för inlärning
- Rekrytering
Är du intresserad av spelifiering? Vi kan börja med att diskutera målen för ett spel eller en frågesport.
Speltyper
När vi hör om dina mål, föreslår vi ett passande spelformat. Det kan vara frågan om en skräddarsydd lösning eller en färdig spelkomponent, till exempel en frågesport eller ett minispel. Nedan presenterar vi några olika utföranden av spelifiering.
Quiz – frågesporter
Vem av oss älskar inte frågesporttävlingar? Du behöver inte sitta på en pub för att delta i dem, eftersom frågesporter är också lämpliga att förverkliga på nätet. Genom frågesporter är det enkelt att få människor att tillgodogöra sig olika saker.
Vi har till exempel gjort för Sanomalehtien Liitto, ett test, där är du kan testa din kunskap i journalistregler.
Minispel
Olika spel kan bäddas in i webbplatser eller på kampanjsidor. Dessa är till exempel välbekanta lyckohjul och slot spel, hänga-gubbe (galgen), korsord och minnesspel, och olika hastighetsspel av alla slag. Minispel kan också kombineras med frågesport, vilket gör det enkelt att berätta om till exempel produkten eller tjänsten i form av frågor medan man spelar.
Quiz-spel med QR-koder
Gaming gör deltagare aktiva och rörliga. När du skannar QR-koder på din egen mobiltelefon lär du dig samtidigt saker en i gången. Ett exempel på detta är Mysteriet i museet-spelet, som spelas som QR kod- orientering. I spelet skrivs kodtaggar ut på papper och placeras på en plats där deltagarna enkelt kan skanna koden. Instruktioner till läraren om spelet
Ett annat exempel på QR-spel vi gjort är Seastop-mobilspel (sidan på finska). Det spelas i småbåtshamnar i Finska viken genom att skanna den hamnspecifika QR-koden med en smartphone och samla in så många arter av östersjöfisk som möjligt i en virtuell sump. Varje hamn har sin egen fisk. Du kan samla en bonusfisk genom att svara rätt på flervalsfrågor relaterade till fiskarter i Östersjön och sedan snurra lyckohjulet.
Skräddarsydd inlärningsmiljö för WordPress
Vi kan designa och implementera omfattande WordPress-webbsidehelheter, med flera olika skräddarsydda spel och uppgifter enligt behov. En sådan är till exempel Kopiraittila skola, som är ett inspirerande onlinematerial producerat av Kopiosto för inlärning och undervisning av upphovsrätt. Sidan innehåller över 20 typer av spel.
Förutom Kopiraittila gjordes ett skräddarsytt paket för dem som befinner sig i början av sina universitetsstudier, Kopiraittila högskola.
Med samma format genomfördes även projektet i Sverige – Upphovsrättsskolan.
Positionsbaserade frågesporter och spel
När vi rör oss i naturen har vi alltid en smartphone med oss. Dess positionering följer oss och kan också användas för att hjälpa oss att lära och dela information. Vi kan därför implementera en app som presenterar olika uppgifter enligt plats.
Ett bra exempel på positionsbaserade spel är Vevi App. Dess idé är att spelaren ska gå till ett spelmål i västra Nyland, följa den rutt som visas i spelet och svara på frågor. Under rutten kan du lära dig en massa nya saker och se landskapet med helt nya ögon. Det finns frågor om sex olika ämnen: bildkonst, musik, lokal kulturhistoria, allmän historia, idrott, natur och miljö.
AR-spel
Verkligheten som läggs till i AR-spel hjälper dig att förstå och lära. När du till exempel vill lägga till produkter, historiska objekt eller andra element i en verklig miljö, kan du enkelt skapa en lösning som möjliggör för kunden att via sin mobilskärm uppfatta vad som händer. Obegränsade bilder, videoklipp, ljud eller grafik kan skapas till skärmen. Vi kan till exempel implementera ett spel, som använder både positionen för din smartphone och kameran, som man gör i Pokemon Go.
Vi har till exempel implementerat en AR-app, (sidan på finska) för Sirkus Finlandia, där vi har använt oss av förstärkt verklighet.
VR-spel och konfigurationer
Virtuell verklighet tar användaren till olika utrymmen, både i spelvärldarna och inom display av produkter. Om vi vill, till exempel till våra besökare, presentera fler än ett utrymme, och tio bastur inte kan byggas på mässan, är virtuell verklighet ett effektivt alternativ. VR fungerar lika bra när vi vill presentera produkten i den miljö som kunden vill ha eller låta kunden skräddarsy produkten. Till exempel Ruokangas Guitars lanserades på NAM mässan i Los Angeles 3D-Guitar Builder är ett framgångsrikt exempel om VR. (Sidan är på finska)
Här är några exempel på de spel och inlärningslösningar vi har gjort. Vi har konstruerat och implementerat olika lärmiljöer och spel för marknadsföringskampanjer i över tio år, så vi har mycket erfarenhet av olika koncept. Vi vet vad som fungerar och hur målen kan uppnås.
Det är alltid värt att spela och många av oss älskar att tävla – och vinna. Spelet erbjuder en miljö där kunden inte gör förbi vårt budskap utan tillbringar tid med det och, bäst av allt, inbjuder också sina vänner att delta.
Och det finns gott om goda skäl att dra nytta av spelet: vi kan berätta om den nya produkten, fördjupa kommunikationen, organisera tävlingar, samla prenumerationer på nyhetsbrev, lägga till SoMe-följare, glädja, underhålla, beröra…
Skall vi göra ett spel? Berätta om dina målsättningar så föreslår vi en speltyp och ger ett kostnadsförslag på förverkligandet!
Lue myös
ÄR NI I BEHOV AV EN LIKNANDE LÖSNING?
Ta kontakt
”*” anger obligatoriska fält